العودة   منتديات المصطبة > الأقسام العامة > منتدى النقاش الجاد

منتدى النقاش الجاد ناقش معنا بهدوء وبدون تعصب أشهر وأهم القضايا والمواضيع التى تشغل الجميع

مشكلة اختيار الاصدقاء

كاتب الموضوع: زهره نيسان، فى قسم: منتدى النقاش الجاد


1 
زهره نيسان

جرح الصداقه ما تداويه الايام
لا من جرحني صاحبي وش باقى لي

لا صار اعز الناس يزيدك الآم من ترتجي يا قلب تشكيه حالي
مشكلة اختيار الاصدقاء elmstba.com_1346515042_171.gif
اظن اخواني اخواتي اعضاء المنتدى الكرام فهمتوا الموضوع من المدخل

هذي قصه صارت لي واحب اخذ رايكم فيها أنا انسانه اتميز بحب صديقاتي لكن جاء
ذلك اليوم الذي واجهت فيه من كرهتني الصداقه فهي تتقن فن الخيانه والغدر وطعن الصديق
بالظهر كان اكبر شي عندي اذا احد كتب عن خيانه الاصدقاء اوسب الصداقه لكن ذلحين وثقت
ان مثل ما فيه اصدقاء نرفع روسنا فيهم فيه اصدقاء خونه غدرين فضحين اسرار
نعم فلقد تلقيت منها الخاينه والغدر وفضحت اسراري وهي من كان يقول لي ظهري موجود لاجل
ظهر صاحبي ما ينطعن طعنت المرة الاولى سامحتها كررتها المره الثانيه لكن انااستاهل فلم اتعظ
من اول مره والمؤمن لا يلدغ من جحر مرتين
مشكلة اختيار الاصدقاء elmstba.com_1346515042_171.gif
اسئله بطرحها لكم يمكن اجد حل مشكلتي في اجاباتكم/

1/ اذا فيه صديق/ه قريب/ه منك مره واهلك ديم يحذرك منه/ا كيف تتصرف؟

2/ اذا تلقيت الخيانه من صديق/ه ولي اول مره تسامحه ولا تسحب عليه؟

3/ ما هي الامور الاساسيه لك في اختيار الاصدقاء؟

4/ هل اختياراتك للاصدقاء ناجحه ولا منها ما فشل؟

5/هل انت مؤمن بوجود الصداقه وان الحياة ماتمشي غير بها؟

6/ كلمه توجها لاغلى صديق وكلمه توجها لصديق خاين؟

7/ نصيحه توجها لكل واحد ما يعرف يختار اصدقاء؟


موضوعي هديه لاسوء صديقه قابلتها بحياتي واتمنى تو صلها الهديه
مشكلة اختيار الاصدقاء elmstba.com_1346515042_171.gif




2 
ملكة بكبريائى

/ اذا فيه صديق/ه قريب/ه منك مره واهلك ديم يحذرك منه/ا كيف تتصرف؟
مممممم هشوف بيحذرونى من ايه وانتبه لتصرفاتها واشوف
اهلى معاهم حق ولا هما غلطانين

2/ اذا تلقيت الخيانه من صديق/ه ولي اول مره تسامحه ولا تسحب عليه؟

لا مش هسامحه طبعااااااا

3/ ما هي الامور الاساسيه لك في اختيار الاصدقاء؟

انها بتستحمل عيوبى وانا
واننا بنحس اننا قريبين من بعض دى مش بتعتمد على اختيار
دى بتيجى صدفه كدا وقلوبنا بتقرب من بعض وبس وطبعا الاخلاق لو لقيتها اخلاقها وحشه بنسحب ومش بكلمها

4/ هل اختياراتك للاصدقاء ناجحه ولا منها ما فشل؟

لا الحمد لله ناجحه جدا
ولو الفاشل بيبقى بنسبه قليله ومبيكونوش اصحابى زمايلى كدا يعنى

5/هل انت مؤمن بوجود الصداقه وان الحياة ماتمشي غير بها؟

طبعا دى الصداقه اهم مليون مره من الحب
ووجودها اهم من الحب ومن اى شىء

6/ كلمه توجها لاغلى صديق وكلمه توجها لصديق خاين؟

لاغلى صديق
يارب تفضلى على طول معايا ويخليكى ليا ويخلينى ليكى
ولصديق خاين الحمد لله معنديش صديق خاين
ولو ممكن نقول عليه بدل خاين كداب او مش كويس او اى حاجه مش محترم
نقول ربنا يهديك ويسامحك

7/ نصيحه توجها لكل واحد ما يعرف يختار اصدقاء؟

لازم تختار صح لانك هتندم ندم عمرك لو طلع صديقك خاين
لاننا بنحكى كل شىء للصديق عن الاهل والحبيب والقريب
فكن متاكد ان رفيقك مثلك
فى اخلاقك
فى طباعك
فى هزارك وفى سلوكك
وحاول يكون كمان احسن منك علشان تتعلم منه
مش اوحش منك علشان تتفسد منه


توبيك جميل احييكى ياقمر





3 
Hinamori Amu

توبيك جميل أوى وطبعا كلنا لازم ناخد مقلب ف حد من أصحابنا وانا الحمد لله شربت مقاالب كتييير اوى :((لدرجة انى مبقتش عاوزه أصاحب حد تانى

اسئله بطرحها لكم يمكن اجد حل مشكلتي في اجاباتكم/

1/ اذا فيه صديق/ه قريب/ه منك مره واهلك ديم يحذرك منه/ا كيف تتصرف؟
لو أنا بحب صاحبتى أوى وشايفه انها اتغيرت للأحسن أكيد مش هسبها وهفضل معاها


2/ اذا تلقيت الخيانه من صديق/ه ولي اول مره تسامحه ولا تسحب عليه؟
بصى مش عارفه الصراحة انا بسامح كتير اوى وبعدى حاجات كتير بس محدش بيعتذرلى أصلن انا اتعودت انى لما بغلط أو حد من أصحابى يغلط فيا انا اللى ببدأ الاعتذار عشان كدا الصراحة قفلت خالص
فمش بإيديا اسامح أو لأه لأن محدش بيعتذرلى أصلن

3/ ما هي الامور الاساسيه لك في اختيار الاصدقاء؟
مفيش أنا اصلا كل اصحابى اتعرفت عليهم صدفة لكن انا عن نفسى مش بحب اصاحب حد

4/ هل اختياراتك للاصدقاء ناجحه ولا منها ما فشل؟
يعنى قولى تلاتربعها فاشل لأن مليش غير 5 أصحاب بجد رنتى ولمبتى و إيمى و بنت خالتى وسمسمايتى اللى هيا عصفورة الجنة معانا هنا ف المنتدى :)

5/هل انت مؤمن بوجود الصداقه وان الحياة ماتمشي غير بها؟
اه الصداقة موجودة بس اللى ربنا بيحبه هوا اللى بيلاقى الصحبة الطيبة الصالحة

6/ كلمه توجها لاغلى صديق وكلمه توجها لصديق خاين؟
لأغلى صديق يبقى لمبتى و رنتى ربنا يخليهم ليا بجد بحبهم أوى ومش بقدر أزعل منهم
وبنت خالتى وإيمى دايما افضفضلهم اللى جوايا و سمسمايتى ديه روحى هيا اللى بتفرحنى دايما وتخرجنى م المود الهباب اللى ببقى فيه
لصديق خاين فهيا صاحبتى من وانا ف كيجى بس مش كنت اعرف انها بتكرهنى كل السنين دى وكان عندى احساس فعلا انها مش عاوزانى ابقى صاحبتها بس عموما بقلها شكرا

7/ نصيحه توجها لكل واحد ما يعرف يختار اصدقاء؟
مش عارفه واللهى بس اللى عاوز يختار أصحاب مش يختار اصحاب مصلحة ومنافقين يدور ع الاصحاب الهاديين واللى مش بيحبوا يؤذوا اللى حواليهم ولا يكلموا عن حد وحش


4 
وعد الغرام

1/ اذا فيه صديق/ه قريب/ه منك مره واهلك ديم يحذرك منه/ا كيف تتصرف؟

هفضل معاها عادى وانا بطبيعتى حذره جدا ومفيش مخلوق خد كل ثقتى
هفضل معاها لحين اثبات كلامهم

2/ اذا تلقيت الخيانه من صديق/ه ولي اول مره تسامحه ولا تسحب عليه؟

ولا اعمل ايه!!

عموما لا مش بسامح حد
لى يخون مره يخون 100
مفيش حاجه توقفه لان وقتها الخيانه تبقى ف طبعها

3/ ما هي الامور الاساسيه لك في اختيار الاصدقاء؟

ترد غيبتى
تكون مش كذابه
تكون صوره كويسه الناس تشوفنى فيها كأخلاق طبعا واسلوب وتربيه وتدين


4/ هل اختياراتك للاصدقاء ناجحه ولا منها ما فشل؟

انا ليا بنات كتير اعرفهم كل حياتى معاهم سطحيه
يعنى مثلا يكنوا 50 واحده اتحط ف ظروف مش تمام الاقى 10 وقفوا جنبى
يحصلى حاجه اصعب الاقى 3 مش سابونى خالص
يبقوا دول اصحابى
بس بردو بستنا شويه اشوف التعامل وبعدين انا بحطهم ف اختبارات كتيره:)

5/هل انت مؤمن بوجود الصداقه وان الحياة ماتمشي غير بها؟

لاء
الحياه هتمشى بصداقه ومن غير صداقه مش حاجه اساسيه ف حياتى

6/ كلمه توجها لاغلى صديق وكلمه توجها لصديق خاين؟

لاغلى صديق ربنا يحميك/ى ومتخيبش ظنى لى خدته لحد دلوقتى

مش فاكره مين لى خانى :)


7/ نصيحه توجها لكل واحد ما يعرف يختار اصدقاء؟

لو مش بتعرف تختار اصداقء وانت/ى معترف بكده لنفسك خليك صديق لوالدك ووالدتك واخواتك اتعلم منه



ناااااايس

ميرسى.....



Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
المواد المنشورة في منتدي المصطبة لا تُعبر بالضرورة عن وجهة نظر القائمين على الموقع ولكنها تعبر عن وجهة نظر كاتبها فقط.