العودة   منتديات المصطبة > الأقسام العامة > منتدى النقاش الجاد

منتدى النقاش الجاد ناقش معنا بهدوء وبدون تعصب أشهر وأهم القضايا والمواضيع التى تشغل الجميع


1 
s ! l e n c e

بوجهة نظرك السينما المصريه هادفه ام تافه ؟؟
بمعنى هل بالفعل تناقش مشاكل اجتماعيه وتطرح لها حلول عن طريق احداث الفيلم او المسلسل وانت شخصيا احيانا تستفيد من عرض بعض القضايا في فيلم او مسلسل و تستفيد من تحليل ودراسة المشكله بطريقه معينه ترجع لمولف السيناريو والاخراج ... وغيره وكيفيه الوصول لحل كما نشاهد في المسلسلات و الافلام ( الدراما ) ؟؟ ام تجد سذاجة في الاخراج وافوره من المؤلف تمنعك من الاندماج مع القصه ؟؟
انا شخصيا مع اول عرض لمسلسل ( الحاره ) من سنتين او ثلاثه انجذبت وشعرت بواقعيه في المسلسل ووجدت انه مسلسل هادف و كان يناقش مشكله الفقر و الجهل في مصر وهناك العديد من المسلسلات و الافلام بهذه النوعيه
لكن سؤالي هل السينما المصريه للوراء ام للأمام ؟؟؟ (( ولا رايحا في داهيه ))
يعني انا مثلا كنت بشاهد فيلم عسكر في عسكر بطوله (محمد هنيدي) و من المفترض ان الفيلم سيناقش مشكله (التار) في الصعيد و يوضح قد ايه هي عادة سيئه لفت نظرى شيء سد نفسي عن الافلام العربي كلها !!
و هو ازااااي محمد هنيدي كان و حيد امه و ابوه وفي نفس الوقت كان في الجيش




2 
ŞëŋdŗĕľД♥

حلو التوبيك :)

انا عن نفسى بشوف ان 3/4 الافلام المصريه دلوقتى تافهه
زمان كان الافلام الحلوة اكتر ايام الابيض واسود

بس ناو اقدر اقولك ان اجمل افلام شوفتها كانت
لخالد يوسف والراحل الرائع يوسف شاهين
ولمخرجين تانين برده
لان انا بحب اتفرج ع تمثيل بجد
بحب الافلام اللى فيها تمثيل اللى تشدنى وتخلينى ابقى بستمتع فى كل مشهد
واقعد انتقد كل حاجه واركز فى كل حاجه..

مبحبش الافلام الكوميدى المصريه
لان تقريبا احنا هنا مضحوك علينا
والناس فاهمه ان الكوميديا هى الهطل او العته او الاستهبال
بس طبعا خالد يوسف لما عمل كوميدى كان حلو ومختلف :)

بس ده طبعا لا يمنع ان عندنا افلام رائعه جداااا
انا مثلا ليا مخرجين معينين وممثلين معينين هما اللى بتفرج عليهم

وبالنسبه للمسلسلات نادر اما تلاقى مسلسل كويس ومتعملش 50 مره
بس انا دلوقتى بتفرج ع مسلسل مع سبق الاصرار جااااااامد :d

حلو التوبيك
ورغيت كتير انا

تسلم ايدك..


3 
Immigrant

سينما ايه يامحمد
احنا معندناش سينما اصلا
كل الافلام لا تهدف لأي شئ غير الربح
وتعليم المشاهد ازاي يتفنن ف القتل او السرقه او النصب
فهوليود مصر وانا مصمم اسميها هوليود اتعدمت الأخلاق والقيم
ف اختلاف كلي وجزئي بين سينما زمان ومصطبه دلوقت


4 
s ! l e n c e

اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ŞëŋdŗĕľД♥  مشاهدة المشاركة
حلو التوبيك :)

انا عن نفسى بشوف ان 3/4 الافلام المصريه دلوقتى تافهه
زمان كان الافلام الحلوة اكتر ايام الابيض واسود

بس ناو اقدر اقولك ان اجمل افلام شوفتها كانت
لخالد يوسف والراحل الرائع يوسف شاهين
ولمخرجين تانين برده
لان انا بحب اتفرج ع تمثيل بجد
بحب الافلام اللى فيها تمثيل اللى تشدنى وتخلينى ابقى بستمتع فى كل مشهد
واقعد انتقد كل حاجه واركز فى كل حاجه..

مبحبش الافلام الكوميدى المصريه
لان تقريبا احنا هنا مضحوك علينا
والناس فاهمه ان الكوميديا هى الهطل او العته او الاستهبال
بس طبعا خالد يوسف لما عمل كوميدى كان حلو ومختلف :)

بس ده طبعا لا يمنع ان عندنا افلام رائعه جداااا
انا مثلا ليا مخرجين معينين وممثلين معينين هما اللى بتفرج عليهم

وبالنسبه للمسلسلات نادر اما تلاقى مسلسل كويس ومتعملش 50 مره
بس انا دلوقتى بتفرج ع مسلسل مع سبق الاصرار جااااااامد :d

حلو التوبيك
ورغيت كتير انا

تسلم ايدك..

فعلا الافلام الكوميديه بتظهر المصري على انه بهلوان يضحك الناس فقط
لكن افلام الرائع خالد يوسف ويوسف شاهين وغيرهم .. برغم انها تهاجم كثير من النقاد الا انها تحكي واقع وتناقش امور حياتيه كثيره ودا اكتر شيء يعجبني فيها
شكرا لمرورك


5 
s ! l e n c e

اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة immigrant  مشاهدة المشاركة
سينما ايه يامحمد
احنا معندناش سينما اصلا
كل الافلام لا تهدف لأي شئ غير الربح
وتعليم المشاهد ازاي يتفنن ف القتل او السرقه او النصب
فهوليود مصر وانا مصمم اسميها هوليود اتعدمت الأخلاق والقيم
ف اختلاف كلي وجزئي بين سينما زمان ومصطبه دلوقت

فعلا المستفيد الوحيد من السينما في مصر هو المنتج لان الفيلم قبل ما يكون قضيه يستفيد منها الناس بيكون صفقه له
شكرا شادي



Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
المواد المنشورة في منتدي المصطبة لا تُعبر بالضرورة عن وجهة نظر القائمين على الموقع ولكنها تعبر عن وجهة نظر كاتبها فقط.